NAWIGACJA – Jak przejechać 3000 mil w poprzek USA po wyznaczonej trasie RAAM?

Bez kategorii
19 Cze 2014 21:16

Każdy z Zawodników musi przejechać dokładnie taką trasą, jaka jest przedstawiona w Opisie Trasy Race Across America – the RAAM Route Book. 3 000 mil  (4 800 km) 24 godziny na dobę, 12 dni z książką w ręku? Lubimy czytać, ale nie w trakcie Wyścigu.

Od kilku lat Remkowi w wyścigach towarzyszy brat – Jarosław Siudziński. Jarek jest programistą i elektronikiem, który napisał specjalny program do nawigowania Ultrakolarza.

Do programu zgrany jest cały Route Book. Trasa wyświetla się na mapie na tablecie przytwierdzonym do kokpitu. Nawigator – członek Zespołu zawsze zajmujący miejsce na siedzeniu obok kierowcy, cały czas kontroluje trasę. Kontakt z Kolarzem odbywa się przez system Cardo. Nawigator informuje Remka o trasie, zbliżających się skrętach lub utrudnieniach na drodze.

Na kierownicy roweru Kolarza przytwierdzony jest Garmin (GPS, prędkościomierz, pulsometr), w który wgrana jest mniej dokładna mapa przejazdu. Dzięki temu Remek jest w stanie niektóre odcinki pokonywać samodzielnie, większość trasy pokonuje przy wsparciu nawigacyjnym ze strony Zespołu.

O programie opowiada członek Teamu Ultrakolarza, Kuba Kiedrowicz

 

 

Program nawigacyjny zawiera, m.in.: informacje o przewyższeniach, prędkości kolarza, miejscu na trasie wyścigu. Program przelicza ilość pokonanych mil (czy kilometrów), czas jazdy, czas pozostały do zakończenia wyścigu. Jest wiele funkcji, między innymi możliwość wysyłania raportów z trasy, które publikowane są na fanpage’u Ultrakolarza.

 

 

Kilka informacji z Regulaminu Race Across America:

Czy wiecie, że każdy z Zawodników musi przejechać dokładnie taką trasą, jaka jest przedstawiona w Opisie Trasy? Odnosi się to również do wyjazdu i wjazdu na autostrady oraz do innych dokładnych dyspozycji. Jedynym wyjątkiem, kiedy Trasa może zostać zmieniona, są sytuacje takie jak roboty drogowe czy inne nieprzewidziane sytuacje, np.: błędy w wydrukowanych wskazówkach, drogi zamknięte z powodu powodzi, itp. W takich przypadkach Zawodnik musi obrać Trasę, jaką zaleci Funkcjonariusz Wyścigu lub Centrala Wyścigu. Obowiązkiem Załogi jest regularne sprawdzanie, czy Centrala Wyścigu nie podaje tego typu aktualizacji. Dozwolone jest zjechanie wyjazdem z autostrady i od razu ponowne wrócenie na wjeździe.

Czasami RAAM dostarcza Zawodnikom i Załogom dodatkowe środki, które pomagają nawigować: Mapa Elektroniczna – Na stronie internetowej będą dostępne elektroniczne pliki do oprogramowania z mapami oraz urządzenia GPS. Bardzo dobrze śledzą one Trasę Wyścigu i wspaniale pomagają określi lokalizację i Trasę Wyścigu. Mimo tego, że podjęto wszelkie kroki, aby upewnić się, że te pomoce są dokładne, nie jest gwarantowane, że będą idealnie odpowiadać wskazówkom w Opisie Trasy. Stosownie do tego, Zawodnik, który obierze złą trasę ze względu na wsparcie nawigacji będzie traktowany jako Zawodnik, który źle pojechał i stracony czas nie będzie odjęty od jego głównego czasu.[1] Wskazówki w opisie trasy i mapa będą uważane za jedyne oficjalne dokumenty określające trasę. W razie rozbieżności między Opisem Trasy i dodatkową nawigacją, Wskazówki w Opisie Trasy powinny być uznane za prawidłowe. Jedynie zmiany zatwierdzone przez Funkcjonariusza Wyścigu lub Centralę Wyścigu w imieniu Dyrektora Wyścigu uprawnią do odstępstwa od trasy podanej w Opisie Trasy. Niezastosowanie się do trasy wyznaczonej w opisie trasy może spowodować dyskwalifikację.

Martyna Kwiatkowska



[1] Przypadki błędów w trasie:

  • Jeśli Zawodnik pojedzie źle i zjedzie z Trasy, bez względu na powód, musi albo wrócić na pieszo albo zostać odwieziony do miejsca, w którym zboczył z trasy i dopiero wtedy kontynuować jazdę. Zawodnikom nie wolno jechać po Trasie w przeciwnym kierunku.
  • Jeśli zjazd z Trasy był spowodowany błędem Zawodnika/ Załogi żaden kredyt czasowy nie będzie przyznany Zawodnikowi.
  • Jeśli zjazd z Trasy był spowodowany błędem w Opisie Trasy (zły opis skrętu), RAAM odpowiednio wyrówna czas Zawodnika, pod warunkiem, że zostanie zapisany dokładny czas, odległość i lokalizacja i przekazany jako dowód razem z błędem w trasie. Jakiekolwiek błędy w elektronicznej wersji trasy nie będą uznawane za podstawę do wyrównania czasu. Błędy w Opisie Trasy muszą zostac zgłoszone do Centrali Wyścigu.
  • “Niejasny” jako powód błędu na trasie może być uznany tylko w sytuacji, gdy znacząca liczba Zawodników miała podobny problem z tym samym fragmentem instrukcji. Wyrównanie czasowe będzie przyznawane według uznania Dyrektora Wyścigu. Zawodnicy Solo nie mogą być przewożeni po Trasie z żadnego powodu poza jazdą do motelu lub nagłych sytuacji. Zawodnik musi potem wrócić na miejsce, w którym zakończył jazdę, aby kontynuować.