W nocnych treningach ważna jest przednia lampa. Nie wystarczy taka, która sprawia, że kolarz jest widoczny dla jadących z przeciwka. Potrzebne jest światło, które oświetla drogę na kilkadziesiąt metrów, aby w razie potrzeby można było zauważyć zbliżającą się dziurę w jezdni i zdążyć ją ominąć.
Rachunek jest prosty. Jeśli jedziemy 30km/h = 30000m/(60*60s) ~ 8,3m/s, to 25 metrów pokonujemy w 3 sekundy. Jest to mniej więcej czas jaki jest potrzebny na dostrzeżenie przeszkody, zorientowanie się w sytuacji (czy coś jedzie z tyłu?) i wykonanie manewru.
Zanim kupiłem Sigmę Ellipsoid, nie myślałem w ten sposób. Miałem po prostu jakąś lampkę, która dawało plamę światła pod przednie koło. Aż pewnej nocy, 25 kilometrów od domu wpakowałem się w wyrwę rozwalając dętkę. Tak się tym przejąłem, że zmieniając kapcia zepsułem wentyl w zapasie. Potem była taksówka i giga wydatek.
Następnego ranka pognałem do Decathlonu i zakupiłem to:
Lampa halogenowa, koszyk na 5 baterii AA (alkaliczne lub akumulatory). Baterie ładowane przez ładowarkę sieciową podłączaną bezpośrednio do lampy. Czas ładowania to 15h, a czas działania 2,5h. Wodoszczelna – sprawdzone na wielogodzinnych mokrych trasach.
Uchwyt zaciskow0-zatrzaskowy. Napisane „patent pending”. Na pozór fajny pomysł. Można zacisnąć na dowolnej rurze bez dodatkowych gumek, śrubek itp. W praktyce dwie wady. Lampa w czasie jazdy się obraca na mocowaniu przez to słup światła opada z tendencją do świecenia na przednie koło. W związku z luźnym mocowaniem miałem tendencje do mocnego zaciskania, przez co raz złamałem uchwyt. Dało się skleić „kropelką” i długo na tym pojeździłem. Niestety ostatnio poprzez za mocne dociśnięcie złamałem go 2 miejscach i tym samym Ellipsoid zakończył pracę u mnie.
Tak czy inaczej warto go docenić za 3 lata działalności i pokonanie maratonu w Świnoujściu (400km w 18h, z tego 3-4h nocnej jazdy) oraz dwóch edycji Bałtyk-Bieszczady Tour (100km, 55-60h, z tego dwie pełne noce).
Ostatnio wymieniłem też czołówkę. Stara przejechała dwa wspomniane B-BT. To była marka decathlonowa Wed’ze. Czołówka dawała radę, ale pod koniec oszalała i włączała się i wyłączała wg własnego uznania, nie zaś na wciśnięcie właściciela. Prawdopodobnie coś tam zamokło, a że dostęp do bebechów nie był tam natychmiastowy, to jako człek mało techniczny dałem sobie spokój.
Wybór padł na Petzl Myo XP:
Ciekawa konstrukcja. Baterie (3*AA) z tyłu głowy, z przodu tylko mała lampka ledowa. To wygodne, bo lekki przód nie jest podatny na przekrzywianie się na kasku.
Przejechałem z tą lampką 40h na maksymalnym świetle i zauważam, że czas na zmianę baterii.Producent podaje w ulotce, że przy użyciu najjaśniejszego światła na pełnych bateriach mamy widoczność z 72 metrów, po 30 minutach użycia – 59 metrów, po 10h – 39 metrów, po 30h – 16m, co mniej więcej się zgadza z moimi badaniami.
Lampa sama daje o tym znać o wyczerpaniu baterii, dając po włączeniu kilka przerywanych impulsów (albo miałem zwidy). Dodatkowo jest kontrolka w 3 kolorach: zielony, żółty, czerwony, oznaczających stan baterii, ale nie sprawdzałem, jak to działa.
Podsumowanie jak najbardziej pozytywne. Lampa jest wygodna w użyciu, świeci dobrze i długo. Na razie się nie psuje, ale jeśli coś się zmieni w tym temacie – dowiecie się jako pierwsi 🙂
Kolego na tył poleciłbym Ci mactronic wall-e. A na przód coś zasilanego 18650, poświeci to dłużej i znacznie mocniej niż ta twoja śmieszna sigma, ja mam taką lampeczkę co na maksymalnym świeci jak samochodowe światła mijania. Życzę powodzenia
Dzięki za sugestie o „18650” . Szukam czegoś na kierownicę, więc w samą porę…
Może określ jakiś przedział cenowy to Ci pomogę 🙂
do 300PLN (w tym z baterie)
Ile chcesz mieć drogi oświetlonej przed kołem i ile czasu ma chodzić na jednym zestawie baterii na tym trybie?
Bo przykładowo latarka L2P od grega na diodzie xm-l(180zł), jest w stanie na jednym aku 18650(30-40zł) wytrzymać ok.4h świecąc na ok.15m (ok.220lm) I jest w stanie wytrzymać na maksymalnym trybie(750lm) jednym ogniwie ok 1 godziny. Przy 3 bateriach zakupionych masz ok.11h przy 220 lumenach. Do tych baterii trzeba mieć ładowarkę która kosztuje ok.30zł. I te baterie naładuje w ciągu 4-5h(dokładnie nie jestem pewny). Odpisz jak chcesz coś nieco innego.
25 metrów i czas świecenia 3h
No jak chcesz żeby świeciła na 25m to L2P, na 1 ogniwie pociągnie ok.2h. Za cenę do <300zł nie znajdziesz nic mocniejszego i wytrzymalszego, bo dioda xm-l to obecnie najbardziej wydajna dioda, jeżeli się nie mylę. Myślę, że na trybie 220 lm będzie mogła oświetlić te twoje 25m przed kołem, tak żebyś nic nie zrobił z rowerem, bo jeśli skierujesz ją na 15m to widzisz praktycznie każdy szczegół drogi. Chociaż sam oceń. http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=5861